måndag 6 januari 2014

Vega (halv)vantar

Det enda jag hittills stickat ur Vantar för alla årstider av Kamilla och Clara är vantarna som heter Vega.
Ett förträffligt fint mönster som jag föll för direkt. Tyvärr var garnet jag valde till dem inte riktigt överens med mönstret.
Jag stickade dem i Lang Yarns Yawoll, ett garn som visade sig vara lite för tunt för ändamålet.

De blev lite trånga, så jag la till en tumkil, vilket verkligen inte var lätt i det här mönstret, det faller sig inte så naturligt helt enkelt. Jag bestämde mig sedan för att göra dem till ett par halvvantar istället för vanliga vantar. Just för att passformen blev ganska tight, vilket jag tycker passar bättre till halvvantar. I vanliga vantar vill jag ha lite mer utrymme och lite mellanrum mellan vante och hud.

 Jag maskade av med resår och tyckte det blev så fint att jag plockade upp icord-uppläggningen och stickade resår där också. Jag är egentligen väldigt förtjust i icord men den rullade sig väldigt mycket, förmodligen på grund av mitt garnval. Det gjorde att de två första vågorna inte syntes, vilket jag tyckte var lite synd.

Den här sista bilden får visa vad som kan hända när en ovan flerfärgsstickare är i farten.
Den högra vanten stickade jag först. De är stickade med exakt lika många vågor men det ser ut som om den höra är två vågor kortare och att den är smalare.
Det är vad som händer när en ovan flerfärgsstickare blir lite mer van och får till en tätare, finare stickning.
Det syns inte när jag har dem på mig, och är mest en rolig påminnelse om att övning ger färdighet!



8 kommentarer:

  1. Åh vilka härliga färger du valt! Jag har fortfarande inte stickat nånting ur den där grymma boken, men snart så blir det nog ett par Vega.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, jag är verkligen nöjd med hur färgsprakande de blev. Finns mycket fint i boken, man får "hoppas" att det är vanttider ett tag till :)

      Radera
  2. Lite rolig anekdot med vågorna tycker jag! Gillade färgkombon, och valet att göra dem till halvvantar! Riktigt karamelliga och härliga! :)

    SvaraRadera
  3. Dom blev riktigt fina som halvvantar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Men jag vill fortfarande ha ett par som vanliga vantar också :) du är väl inne på ditt andra par nu?

      Radera
  4. Snygga blev de i alla fall! Jag har inte hunnit sticka på mer än en vecka. Abstinensbesvär de luxe kan jag meddela!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan jag förstå! Känner du av symptomen, febern, svettningarna?

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Populära inlägg