lördag 5 december 2015

Vörtbröd

Jag är ett stort fan av julens alla kryddade bakverk och inget kan få mitt luktsinne att dansa lika mycket tango som nybakat vörtbröd!

Jag bakade det förra helgen och nu står ännu ett på jäsning, den goda doften har hållt sig i lägenheten i flera dagar.
Vörtbrödet man köper är det ofta väldigt mycket socker i. Jag bakar ett med bara en liten skvätt sirap i, sen är det såklart vetemjöl i men det känns ändå lite bättre än det fabriksbakade.
Invirat i en kökshandduk i en försluten plastpåse håller det sig saftigt länge och när det börjar bli lite torrt så blir det hur gott som helst att rosta!

För en limpa behöver du 
1 paket jäst
3 dl ljummet vatten
1,5 tsk salt
2 msk mörk sirap
1 msk pomeransskal (malt)
3 tsk mald ingefära
3 tsk nejlika
2 tsk kanel
15 gram tärnat smör
1,5 dl russin - jag använde stora, gula sultanrussin, men vilka som går bra
5,5 dl rågsikt
6 dl vetemjöl

Gör såhär
Lös jästen i vätskan och tillsatt alla ingredienser förutom mjölet till degvätskan.
Tillsätt rågsikten och 5 dl av vetemjölet. Arbeta degen ordentligt för hand eller i en köksassistent.
Degen ska vara sammanhängande och släppa ifrån bunken när den är klar.
Pensla degen med lite matolja, täck med bakduk och låt jäsa i ca 30 min.

Knåda degen ordentligt och forma till en avlång limpa.
Placera på plåt och låt jäsa ytterligare 50 minuter.
Värm ugnen till 220 grader, grädda brödet i ca 30 minuter, ta ut och låt svalna på galler inlindat i en kökshandduk.

Smakar allra bäst lite ljummet med smör på!

2 kommentarer:

  1. 15 eller 150g smör? Bara så det blir rätt när jag sätter igång! Lät både gott och enkelt !:)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Populära inlägg