söndag 17 januari 2016

Diabetesetui

En vän blev i höstas diagnostiserad med diabetes typ 1.
Hon är en person som gillar färg och som också har en färgsprakande och sprudlande personlighet.
De svarta etuier hon fått av sjukvården för att förvara sin diabetesutrustning i tyckte jag inte alls matchande hennes annars så färgglada jag så jag frågade om hon ville att jag skulle sy ett lite roligare euti åt henne.
I fredags fick jag med hennes ena etui hem för att ha som modell. Efter att ha grävt fram tyg i mitt skåp och inhandlat nya dragkedjor och ett vadderande mellanlägg på Stoff och Stil så skred jag till verket.

 Båda tygerna jag har använt är vintage och i kraftig bomull.
Utsidan fick bli i ett vitmönstrat grönt tyg med dragkedja i avvikande färg.

Insidan är vitt med blommönster i olika bruna nyanser, med ett lite färggladare kantband, turkos dragkedja och guldfärgad grövre tyll. Utrustningen på höger sida hålls på plats med resårband och på vänster sida finns en ficka med tyll över för nålar och bakom den ytterligare en ficka.
Etuiet är utformat precis som det min vän fått från sjukvården men är något större.
Det var inte lätt att klura ut hur jag skulle få till det med den yttre dragkedjan! Jag har sytt mycket innan som har varit med foder, yttertyg och dragkedja men aldrig med en dragkedja som går runt om såhär.

Här är den andra fickan, den har fått en tryckknapp - något som originalet inte har men som mottagaren önskade för att kunna stänga till fickan lite bättre.
Det är helt klart det pilligaste som jag har sytt och teknikmässigt förmodligen inte det bästa men jag tycker att den blev fin och den kommer definitivt att fylla sitt syfte!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Populära inlägg