fredag 23 december 2016

Dockkläder till Linnéadockan

Överst på min brorsdotter Majas önskelista var en grävmaskin och då pratar vi inte om en leksak utan en fullstorlek som hon kan köra när hon blir större --> hennes egna ord.
Lite längre ner på listan var dockkläder och det kändes lite lättare att ordna. Eftersom hon också är en Frost-älskare så började jag leta tyg med Frostmotiv på nätet och hamnade på www.tyg.se där jag köpte hem en halvmeter vardera av två olika Frosttyger.

Rubens-barn dockan Linnéa är favoritdockan och det blev till henne som jag sydde en dockklänning.

Jag har sökt mönster men inte hittat några till Rubens-barn dockorna och att döma av alla forum jag hittat på så verkar jag inte vara ensam om att försöka hitta mönster heller.
Jag ritade av en klänning som Maja redan hade till Linnéa och förlängde kjolen ganska mycket.

Jag klippte klänningen i tre delar, framstycke och två bakstycken. Jag hade inte så mycket tyg kvar så satsade på att få med Anna och Elsa så mycket som möjligt på bitarna. Halslinningen bandkantade jag och ärmarna fick en spetskant med en spets så bred att den nästan blir som en liten ärm. Jag sa sy på ett karborreband längs ryggstyckena så att den lätt går att klä på och av för ett par små barnhänder. 

Kjolenkanten fick också en spets, tyckte det blev så fin med spets till tyget, det förstärkte känslan av snö och Frost. 
Jag tror en liten person kommer bli väldigt glad när hon öppnar paket imorgon!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Populära inlägg