lördag 31 december 2016

Stashometer och finaste projekten 2016

Årets sista dag, ingen tid kvar att färdigställa projekt och därmed tid att presentera resultatet av årets stash-o-meter!

Jag använder min stash-o-meter för att räkna det jag stickar ut och det jag köper in på ett år. Jag har alltså inte utgått ifrån vad jag har i stashen, det vill säga garnförrådet, från början utan räknar bara det jag stickar ut och köper in. Det garn jag har sålt vidare till andra glada, stickare räknas då alltså inte i ut-kolumnen. 

Såhär blev resultatet - totalt 16 021 meter har jag stickat ut och totalt 12174 meter har jag köpt.
Jag har alltså stickat ut 3847 meter garn mer än vad som tillkommit i stashen, eftersom jag sedan har sålt en del också så har stashen i stort minskat med ytterligare några tusen meter. Förra året var skillnaden betydligt mindre och det känns tillfresställande att så mycket fint garn från mitt garnförråd har fått bli till plagg och att fint garn som legat i flera år har hittat nya ägare.

Jag har stickat totalt 34 plagg. Det har varit en blandning av stora projekt, som tröjor och koftor, och mindre projekt som babymössor, bodys och små sockar.
Jag får alltid mina favoriter, vi kikar på dem!


Skorpans Bästa Sjal i entrådig Gotland. 
En riktig bamsing till sjal, rogivande att sticka och ett mycket tillfredsställande resultat som kommer att värma mig hela vintern.

Min och sambons matchande Riddari i Donegal Tweed och Supersoft. 
Jag älskade att sticka båda de här två tröjorna. Davids för att det var så mycket kärlek som bubblade i mig när jag stickade den och för att jag (och han) blev så nöjda med resultatet. Min egen för att jag visste precis hur fin den skulle bli, färgkombinationen blev grym och jag fick användning för garn som väntat länge på att användas. 
Vi har faktiskt båda på två oss de här tröjorna medan jag sitter och skriver det här inlägget!

Väsen är ett av de 4 mönster jag har designat och publicerat i år och min favorit av dessa fyra. Sjalen designade jag i samarbete med MoodsofColors i hennes nya garnkvalitet Pure Essence of Falklands. Jag är nöjd med att sjalen blev så stor och härlig som jag tänkt mig, att diagrammen fungerade perfekt och att garnet bara är så mjukt och fluffigt vilket såklart förhöjer designen ett par extra snäpp. 

Body i handspunnet garn.
Jag har stickat ganska många baby och småbarnsplagg i år och av dem är den här bodyn min favorit. Den är stickad i garn som jag har spunnit och mönstret är till största delen mitt eget. Jag började sticka den efter att jag stickat klart Praline-koftan. Jag stickade bodyn efter mitt eget mönster Daffodil Baby Romper men jag stickade fågelmönstret från Praline istället för spetsmönstret på Daffodil. Denna body fick också icordkanter istället för resår och istället för hängslen fick den istickade ärmar. Jag älskar allt med den, färgskiftningarna och samspelet mellan dem och fågelmönstret, garnets mjukhet och karaktär samt den finish den fik med icordkantererna.

Koftan Slanted Sleeven.
Det här var ett projekt jag sett fram emot att sticka i Anna Dandelions tokgröna Rosy Sport. Men jag hatade faktiskt att sticka det litegrand vilket berodde på att mönstret är skrivit på ett så otroligt annorlunda sätt vilket gjorde att jag hade jättesvårt att förstå det tills jag fick hjälp att knäcka koden. Den färdiga koftan älskar jag däremot, särskilt när jag får kombinera den med pelargonklänningen som här på bilden. Den är lite slinkig, perfekt att ha öppen såhär till en klänning, den är så underbart, tokigt grön vilket gör mig helt lycklig när jag har den på mig.

Jag hoppas att ni också har haft ett fint och tillfredsställande handarbetsår och att vi tillsammans kan se fram emot ett stick-späckat 2017!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Populära inlägg