tisdag 7 mars 2017

En frukost i Kina

De flesta en möter när en går ut på morgonen här i Nanjing har en teflaska i ena handen och en påse innehållandes frukost i den andra handen. Många äter alltså frukost på språng, eller i varje fall inte hemma. Frukosten är också ofta av det varmare slaget.

 
Jag och Lisa brukar köra en kombination av svensk frukost och kinesisk frukost. Yoghurt med frukt och naturella jordnötter. Yoghurten är naturell men ändå sötad, vi har inte hittat någon osötad variant, jordnötterna är vår version av müslie då müslie endast säljs i små portionsförpackningar till ett orimligt pris. Vi kompletterar med någon lagad frukost som vi köper för endast några kronor utanför campusmuren. Lisa har här baotzi som är en ångad bulle, vi köper en som är fylld med sesamfrön, svamp, tofu och någon bladgrönsak. Jag har jiang bing som är en rulle med ett stekt ägg, sås, syrade bönor, bambuskott, koriander och salladslök.
Jag gillar faktiskt den lagade maten riktigt mycket, den lagas på beställning, är så billig och väldigt tillgänglig.
Jag saknar lite en riktigt god müslie eller ett gott bröd med mycket ost men jag kommer helt klart sakna den lagade frukosten också och alla fina försäljare som vi handlar av.

2 kommentarer:

  1. Åh det ser lyxigt ut! Vad kul att läsa om din resa 😊

    SvaraRadera
  2. Gott är det i alla fall :) Kul att du gillar att att läsa om mitt äventyr!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Populära inlägg