lördag 17 juni 2017

Recept på hemgjort örtsalt

Jag har spenderat en några härliga förmiddagstimmar på odlingslotten. Jag har rensat ogräs och gödslat lök och vitlök och inspektera förra veckans sådder som nästan alla har kommit upp fint.
Från lottgrannen har en massa dill och koriander frösått sig på vår lott, det mesta tog jag bort när jag gjorde den stora ogräsrensningen förra fredagen när jag kom hem från Kina. Men de plantor som stod på bra ställen fick vara kvar och växa till sig. 

Idag skördade jag koriander, dill, persilja, sallat och några ringblommor från lotten samt två sorters timjan från föreningens gemensamma pallkrage med örter.

Av örterna gör jag gärna hemgjort örtsalt som är gott att använda både i matlagning, till salladsdressing, på smörgåse, till ägg och grillar.

 Receptet är på en höft, anpassa efter tillgång på örter och saltet du har hemma.
Förslag på örter: persilja, koriander, dill, timjan, mynta - blanda eller gör t.ex. ett persilje örtsalt
Grovkornigt salt och flingsalt
Några ätliga blommor, t.ex. ringblomma och gräslöksblommor

Mängder - jag tar ungefär en deciliter grovkornigt salt till en rejäl näve örter.

Gör såhär:
Skölj alla örter noggrant, repa av bladen och lägg i en mixer eller blenderkanna ifall du använder stavmixer - jag brukar då täcka öppningen med en kökshandduk.
Mixa örterna litegrand för sig själva.
Tillsätt det grovkorniga saltet och fortsätt mixa. Mixa tills du har önskad grovlek på örtsaltet - ibland har jag mixat så att örterna blir helt upplösta och saften sugs upp av saltet, då får du ett vackert grönt salt, mixar du kortare så får du mer ett salt som är blandat med finhackade örter och saltet suger åt sig av safterna.

Tillsätt flingsaltet, till en deciliter grovkornigt salt tar jag två matskedar flingsalt, rör om.
Bred ut på bakplåtspapper på en bricka och tillsätt eventuellt blomblad - det blir så vackert då.
Låt stå i rumstemperatur och torka helt innan du fyller det på burkar. I en extra fin burk blir det en väldigt trevlig gå-bort-present till sommarens middagar, kanske istället för en bukett blommor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Populära inlägg