fredag 3 november 2017

Tygfavoriter

En del av min energi har återkommit och därmed även skaparlusten.
Eftersom jag stickat och lagt på hög i ganska stor utsträckning innan så har jag mer fokuserat på att sy. När jag köper tyger själv väljer jag gärna småskaligt producerat, svensk designat och om möjligt öko-text certifierat för att det ska vara snälla för miljön, människorna som producerar och för bebis.

Jag har mest köpt tyg från Elvelyckan men på sistone även från lite andra ställen. Här är några favoriter!

Humlalyckan är en jättefin inredningsbutik och café som ligger inhyst i en gårdsbyggnad i nordöstra Skåne. De säljer både hård och mjuk inredning av hög kvalité och nu även tyger. Jag var där för några veckor sedan och bebis mormor och morfar köpte några tyger som jag kan sy av. Tygerna säljs även online på www.humlalyckan.se

Elvalyckan, min favorit! Svenskdesignat, ekologiskt och producerat i Europa. Oftast tyger med i ganska subtila färger, ofta med inspiration av svensk natur. Jag älskar det här hjortrontyget men har också köpt tyg med till exempel pandor och ett annat med stora monsterablad.

Wcollection är en ny bekantskap för mig och jag hittade dem när en jag följer på instragram la upp en bild på en body sydd i det fina tyget på bilden ovan. Jag var tvungen att genast klicka hem lite. Även här är det mest tyger i ganska subtila färger men med väldigt blandade tryck, alltifrån kottar till lussekatter, till sjöjungfrur och kaniner.

Från Kamillasdesign.se har jag inte hunnit handla ännu, men jag har köpt och sytt i det här tyget som kallas Regnbågskullar tidigare. Kamilla Svanlund har precis öppnat sin webbutik där hon bland annat säljer tyger som hon designat. Det är mycket färgglatt och tryck föreställande bland annat katter, bananer och lite små sura grönsaker.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Populära inlägg